IBC 2013

Årets IBC mässa som vanligt kommer att ske i Amsterdam.
Jag tar mig dit i år och tänker mig ta en extra titt på de utställare som riktar sig till visuella effekter.

ibc2013

Autodesk
Adobe
Maxon
Eeyon
Side Effects
The Foundry
Imagineer Systems (Mocha User Group)
The Pixel Farm
Super Meet (Final Cut User Group)
Blackmagic Design

med flera...

Element 3D

Element 3D är något av det bästa plugin man kan skaffa till After Effects.
Jag har byggt en del träd i iPod programmet TreeSketch (gratis program i Apple Store) som man sedan kan exportera till Element 3D, i OBJ format.
Här har jag bara använt ett träd för varje scen. Men dessa kan enkelt skiftas i Element 3D om man importerar olika träd till samma lager.

Piraterna greenscreen

Har varit i TV-huset i Malmö idag och spelat in några scener till nästa säsong av SVT:s Piraterna. Inte den mest optimala greenscreen studion… Den är anpassad till halvbild i Sydnytts studio. Ca: 3 x 4 meter. Men med lite kreativitet fixade vi till det med ljus och en extra bit tyg. Skådespelerskan är väl nära duken men med lite additiv key kommer detta att funka. Fördelen är att hon är ljus i hår och klädsel.
En förstudie av resultatet testade jag senare med annat material.

pirat_01
Maria Boklund och Julia Dufvenius

pirat_02
Julia Dufvenius



Nuke Primatte Key

Har efter några dagar skapat ett enkelt scripta för att key:a snabbt och enkelt i Nuke.
Under produktionen av vinjetten till Barda då behövdes en hel del key att skpas. Med hjälp av Nuke och dess Gizmos så var det möjligt.
Jag skapade ett grundscript i Nuke som sedan användes i hela produktionen då Karl och 20 barn skulle keyas mot grön bakgrund.
Alla inspelade i olika klipp. Med hjälp av scritet gick det hela smidigt.

Arri Alexa LUT Nuke

Har haft stora problem med att fått Nukes videofönster att se rätt ut med Arri Alexa material. Men nu har jag redat ut problemet och delar gärna med mig min kunskap.
Börja med att gå till Arri:s sajt och hämta hem senaste LUT:en. Se till att ni väljer fliken Postproduction. Låt allt vara som det står och välj Foundry Nuke som file format.
Filen som hämtas ska nu läggas på ett ställe där Nuke kan läsa. För mig så har jag skapat en mapp i /Users/nicklas/.nuke/LUT. Där lägger jag filen (AlexaV3_K151_LogC2Video_Rec709_EEnuke3d.cube).
(.nuke mappen är dold i Mac OSX, så när du är i din hemma mapp så välj Gå/Gå till mapp… och skriv ”.nuke”).
I ”. nuke” mappen finns en fil som heter ”menu.py”. I den behöver vi nu lägga till några rader. I slutet av filen klistrar vi in följande:
-----------
nuke.ViewerProcess.register("AlexaNUKE709", nuke.createNode, ("Vectorfield", "vfield_file/Users/XXX/.nuke/LUT/AlexaV3_K1S1_LogC2Video_Rec709_EE_nuke3d.cube colorspaceIn AlexaV3LogC_ARRI_NUKE"))
----------
Ändra XXX till din användare.

Nu kan du ändra Nukes viewer till :AlexaNUKE709.

Smooth skin

Här kan ni få se hur vi fixar utslätad hud på hubotar i Äkta Människor.
Nu har jag tagit mig i kragen och snackat någorlunda engelska. Hoppas ni hänger med. ;))



Software used: MO AE

Mocha Pro Remove Tool

Det var ett tag sedan jag spelade in en tutorial, så nu är det dags att visa Remove Tool i Mocha Pro.
Förra året fick jag som After Effects ägare erbjudande att uppgradera Mocha for AE till Mocha Pro till ett bra pris.
Detta program är en av mina favoriter. Till produktionen av Äkta Människor har nog 95% av alla VFX-klipp hanterats av Mocha på något sätt.
Kan tyvärr inte visa något från Äkta Människor. Men här trollas en snubbe i förgrunden på ett klipp från min tripp till San Francisco.




Software used: MO

Black Magic Resolve

Det var ett tag sedan jag uppdaterade bloggen.
Har jobbat och haft några dagar semester.

Nu har jag beställt en ny kamera. Black Magic Design Pocket Camera. En liten god kamera som kan filma RAW med 13 bländarsteg + Apple ProRes 422 i LOG. Båda formaten i full HD 1920 x1080. Medan jag väntar att få hem kameran så har jag tagit mig i kragen för att lära mig coloristprogrammet DaVinci Resolve, också från Black Magic Design. Ett program som man kan hämta helt gratis. Måste säga att det är helt otroligt vad man kan få ut av det, och det är helt gratis för vem som helst att hämta hem och börja att kolorera videobilder.
Här finns en riktigt bra introduktion till programmet: AE Tuts+.

BMDPC2
foto: Black Magic Design


Har också uppdaterat min Adobe licens till CC. Med detta kan man nu exportera hela sin Premiere Pro timeline via Apple FinalCut XML med lager till Resolve utan problem. Förut var man tvungen att exportera lager för lager och sedan sätta ihop dessa i Resolve. Testade detta idag och det funkar fin fint. Se bara till att ha en root katalog med struktur så finner Resolve alla filer i ett smack. Jag har en root folder med mapparna: Footage, Premiere, XML, Resolve, PreRender, Render. Om man lägger sina kamerabilder i mappen Footage, sedan redigerar och sparar XML filen i mappen XML så finner Resolve filerna på ett kick och det är bara att kolorera.

BMDPC3

OBS! Se bara till att alla filer har rätt frame rate. Upptäckte att ett av mina klipp var 24 FPS istället för 25 FPS. Premiere Pro har inga problem men, Resolve buggar på detta och lämnar svartruta för hela klippet.

Så jag tog fram mina Canon 550D klipp från min senaste San Francisco resa och klippte snabbt upp det i Premiere Pro. Allt är filmat utan stativ och stabiliserat med warp stabilizer i Premiere Pro. (Som synes på vissa ställen). Sedan vidare till Resolve.
Black Magic Da Vinci Resolve har en helt otroligt snabb renderade. Jag har ett Nvidia GeForce GFX 670 kort (Hackintosh) och Resolve renderar i genomsnitt realtid. Det vill säga 25 FPS. Då även allt material ligger på på min strorage disk som inte är SSD.




Software used: Pr AE RE