Bättre förr?
2011/06/09 20:18
Har suttit med grading av vinjetten till Allsång 2011. Såg Mattias Klittmarks Allsångshäfte och fick en idé om att få det som det såg ut i början av färgfilmen, då omslagets färger gick i den tonen. -Technicolor. Har länge väntat på ett sådant projekt. Har många gånger testat utan bra resultat. Riktigt svårt att simulera denna process. Men nu finns en Pixel Bender plugg till After Effects som ger en ypperlig start, "ft-technicolor", Att tänka på under inspelning är att bilderna ska filmas riktigt flat! Kan bara visa några strimmor idag. Hoppas få lägga upp härligheten senare.

Technicolor fanns ursprungligen i två-färg (rött och grönt) systemet. I Process 1 (1916), ett prisma balk-splitter bakom kameralinsen utsatte två på varandra följande bilder av en enda remsa av svart-vita negativ film samtidigt, en bakom ett rött filter, den andra bakom ett grönt filter. Eftersom de två bilderna var exponerade samtidigt, måste filmen bli fotograferad och projiceras på dubbla hastigheten. Projiceringen krävde en särskild projektor med två öppningar (en med ett rött filter och den andra med ett grönt filter), två objektiv, och ett justerbart prisma som anpassade de två bilderna på duken. --> Läs mer: Wikipedia.

Technicolor fanns ursprungligen i två-färg (rött och grönt) systemet. I Process 1 (1916), ett prisma balk-splitter bakom kameralinsen utsatte två på varandra följande bilder av en enda remsa av svart-vita negativ film samtidigt, en bakom ett rött filter, den andra bakom ett grönt filter. Eftersom de två bilderna var exponerade samtidigt, måste filmen bli fotograferad och projiceras på dubbla hastigheten. Projiceringen krävde en särskild projektor med två öppningar (en med ett rött filter och den andra med ett grönt filter), två objektiv, och ett justerbart prisma som anpassade de två bilderna på duken. --> Läs mer: Wikipedia.